علیرغم آنچه که ممکن است فکر کنید، این یک پروژة موقت نیست. این تصویری از یک ساختمان بلند 10 طبقه با استفاده از یک رنگآمیزی خاص است. در طول فرآیند نقاشی، از چاپ بر روی سرامیک استفاده شده که دارای عمر دایمی است.
ا
حداقل در هلند، همواره چاپ بر روی ساختمان یک کار موقتی بوده است. معماران تنها از الگوهای انتزاعی برای طرحهایشان استفاده میکنند. اندازة این چاپها کوچک است و مدت زمان بسیار کوتاهی دوام میآورند. مهمترین آنها استفاده از تصاویر فوتبالیستها در جریان بازیهای جام ملتهای اروپا در هلند بود. در کاناس واقعی در لیتوانی، آرشیتکتها علاقة وافری به استفاده از این تصاویر بر روی ساختمانها دارند. در این شهر بییش از 4500 صفحة شیشهای به اشکال مختلف روی نمای ساختمانها دیده میشوند که توسط سنت – گوبیان در هلند طراحی شده است.
آرای استودیجا آرشیتکت میافزاید که این ساختمان اسکناس ویژه بین دو جنگ جهانی ساخته شد که در آن زمان لیتوانی کشوری مستقل بود.
مسطح و عریض بودن این بنا باعث شده اسکناس حک شده روی آن نیز همین گونه به نظر برسد. طرح این ساختمان بسیار ساده است و شاید بتوان آن را یکی از سادهترین طرحهای موجود در جهان دانست. معمولاً تصاویر پیچیدگیهای خاص خود را دارند اما در این ساختمان هیچ پیچیدگی دیده نمیشود. البته در بازسازی این بنا از شیوههای نوین معماری استفاده شده است. استفاده از یک تاج زیبا در این گونه ساختمانها رایج است. هال فاستر در کتاب معروف خود به نام معماری میان تصور و عمل مینویسد: «یک ویژگی مهم ساختمان والت دیسنی در لسآنجلس یا ساختمان شبکة ملی تلویزیون چین در پکن، استفاده از تاجهای زیبا است.»
نکتة جالب این جا است که برای احداث ساختمان اسکناس، فضای دو بانک اجاره شده است. واقعاً جذاب است که بانکها اجازه دهند از فضایشان برای کارهای زیبای معماری استفاده شود و این میتواند به یک پدیده و الگوی بینالمللی تبدیل شود. در عین حال تلاش کاملی به عمل آمده که حریم خصوصی و مسایل ایمنی بانکها رعایت شود.