سبک بین الملل
- پایه گذاران: هنری راسل هیچکاک، فیلیپ جانسون موزه هنرهای مدرن نیویورک در 1932
- شکل گیری نوعی معماری شامل فولاد، بتن و شیشه
- این مصالح باعث پیدایش فرم های جدید شدند با مشخصات: انسجام، سادگی، فقدان تزئینات
- بیشترین تاکید بر کارکرد و کاربرد، حجم در برابر جرم
- مطابق دیدگاه ها معماری قرن 19 همسو با معماری انقلاب صنعتی، مفاهیم شفافیت و تداوم فضایی
- بازگشت به اشکال خالص و روابط هندسی
- ریشه ها در سبک کوبیسم، معماری فرانک لوید رایت و جنبش ده استیل
- بین سالهای 1925 تا 1965 به علت: مسکن حداقل و ارزان قیمت، ساختمان سازی کلان
خانه شیشه ای فیلیپ جانسون
کنگره های سیام
- کنگره بین المللی معماری مدرن: اولین تجمع معماران مدرن اروپایی
- سیام از دید گیدیون : 1- کوشش و ابتکار و حمایت مالی از الن دو ماندرو
2- سامان دادن و حمایت از کار معماران مدرن در دفاع از طرح هایشان
- اولین سیام در سال 1928 در سوئیس : راهکارهای عملی جهت همسو کردن معماری با واقعیت های اجتماعی
- دومین سیام در سال1929 در آلمان: مسکن حد اقل، ارزان قیمت
- از دستاوردهای این کنگره : ساماندهی ترسیم نقشه ها، تعیین یک مقیاس و قوانین ترسیم مشخص
- سومین سیام 1930 در بلژیک: استفاده بهینه از زمین، آسمان خراش ها
- چهارمین سیام 1933 در کشتی پاتری مسافرتی از مارسی تا آتن: منشور آتن: تحلیل 33 شهر، شهر کارکردی : ایجاد تعادل بین نیازهای فردی و جمعی، تسلط محوطه سازی بر ساختمان ها و فضای سبز برای عملکردهای زندگی و تفرح در شهر به خوبی روستا، توجه به شرایط آب وهوایی، عایق سازی و تهویه، جداسازی و رفع درهم تنیدگی و تشکیل 4 عملکرد اصلی شهری( زندکی، کار، تفریح، حمل ونقل)
- پنجمین سیام در 1937 در پاریس: محل سکونت و تفریح
- تعویق از 1939 به 1947 به علت جنگ جهانی دوم
- ششمین سیام 1947 در انگلستان: تبادل افکار در مورد زیبایی شناسی معماری
- آخرین دوره سیام دهم : 1956 در یوگسلاوی : محیط زندگی انسان
مینیمالیسم
- 1960 سال شکوفایی و اوج هنر مینیمالیست
- سبکی که ویژگی آن بی پیراگی فوق العاده، شکل بندی های ساده هندسی ساده و بهره گیری از مواد و مصالح صنعتی
- هنر مصنوع: غیاب هنرمند احساس می شود: انسانیت زدایی از جامعه صنعتی
- ریشه در جنبش صنایع و حرف دارد
- ادامه فلسفه فکری میس ون دروهه
- هر چه کمتر بهتر
- معماران به دنبال سازه شفاف، سیالیت، فقدان مرز بین فضاهای درون و بیرون با استفاده از دیوارهای غیر سازه ای ، پرهیز از تزئینات
- فیلیپ جانسون خانه شیشه ای
- تادائو آندو، لوکوربوزیه بودایی شده با گرایش مینیمالیستی
مرکز هنری تگزاس- تادائو آندو
بروتالیسم
- بروتالیسم در معماری: بسیاری معتقدند اولین بار بحث بروتالیسم توسط لوکوربوزیه مطرح شد. لوکوربوزیه مطرح کرد که ما باید مصالح را همانگونه که هستند به کار ببریم و خیلی مصالح را پرداخت یا صیقل نکنیم. یعنی سنگ باید ویژگی سنگ بودن را حفظ کند. در دهه 60 پیتر و آلیسون اسمیتسون، زن و شوهر انگلیسی، بحث بروتالیسم را به عنوان یک سبک مطرح کردند - در کارهای تادائوآندو که بتن را به شکل طبیعی در بدنه قرار داده و هیچگونه صیقلی به آن نداده، نوعی بروتالیسم را نمایش داده است. مجموعه سینما ملت اثر رضا دانشمیر هم در ایران نمونه خوبی از بروتالیسم است.
کلیسای جامع شهر برزیلیا
لوئی کان
تحت تاثیر آموزش های معماری سنتی
عدم گرایش به سمت معماری مدرن و سبک بین الملل
تاریخ به عنوان یکی از دغدغه های معماری
گرایش به سمت یبک های نئو کلاسیک
زبان معماری خود را لابه لای مفاهیم کلاسیک و معماری مدرن یافت
اشاره به نوعی راز ورمز گونگی
طراحی نور: معمار نور
معمار پست مدرنیسم
مرکز پژوهشی دانشگاه پنسیلوانیا