ارسال پاسخ
تعداد بازدید 40362
نویسنده پیام
3digheh آفلاین


ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
معرفی شاخه های رشته معماری
تو این  بخش  همونطوری که از عنوانشم مشخصه قراره به  توضیح  درمورد شاخه های مختلف معماری پرداخته شه.تا حداقل

شده یه گام کوتاه برای کمک به دانشجویان عزیزی که میخوان تو مدارج بالاتر ادامه تحصیل بدن برداشته باشیم.

منتظر مشارک همه شما دوستای عزیزتو این بخش هستیم.

یا علی






امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






شنبه 02 دی 1391 - 11:28
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 & maybody &
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
شاخه های مختلف معماری
کارشناسی ارشد معماری به 4بخش تقسیم میشه که هرکدوم از این بخشا خودشون دارای گرایشهای مختلفی هستند به شرح زیر:

1-    مجموعه معماری:

      گرایش مهندسی معماری

      گرایش معماری منظر

      گرایش مطالعات معماری ایران

     گرایش  مهندسی معماری اسلامی

      گرایش معماری داخلی

     گرایش باز سازی پس از سانحه

 

2-مجموعه مدیریت پروژه وساخت:

گرایش مدیریت پروژه وساخت

 گرایش تکنولوژی معماری

 گرایش انرژی معماری

 

3-مجموعه شهر سازی

  گرایش طراحی  شهری

  گرایش برنامه ریزی ومنطقه ای
 

4-مجموعه مرمت


  گرایش مرمت و احیای بناها وبافت های تاریخی

 

ما هم تو این تایپیک به توضیح هرکدوم از این شاخه ها میذاریم.





امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






شنبه 02 دی 1391 - 11:29
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / maybody / shilan /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
شاخه های مختلف رشته معماری
مهندسی معماری. این رشته که بیشتر در خارج از ایالات متحده ارائه می گردد آمیزه ای از آموزش های معماری و مهندسی است. برخی از برنامه ها علاوه بر معماری روی مهندسی عمران و مهندسی سازه تأکید می کنند، حال آنکه محور سایر برنامه ها مفاهیم مهندسی برق و مکانیک است. در ایالات متحده، مهندسی معماری معمولاً بیشتر به عنوان یکی از گرایش های رشته معماری یا یکی از گرایش های رشته های مهندسی گسترده تر ارائه می شود.

تاریخ معماری. مطالعه معماری مناطق و/یا دوره های خاص. این رشته می تواند از طریق گروه های تاریخ هنر یا به عنوان یک برنامه مستقل ارائه شود. «انجمن مورخین معماری» فهرست برنامه های تحصیلات تکمیلی مرتبط با این رشته را ارائه می دهد.

معماری. هنر و علم طراحی ساختمان. اخذ مجوز فعالیت به عنوان معمار حرفه ای در ایالات متحده مستلزم اخذ مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته معماری مورد تأیید NAAB ، گذراندن یک دوره انترنی سه ساله، و قبولی در آزمون نظام معماری است که توسط «انجمن ملی هیئت های نظام معماری» به عمل می آید. (افرادی که به عنوان معماران حرفه ای در سازمان نظام معماری ثبت نام نشده اند هم می توانند به عنوان معمار به فعالیت بپردازند، اما این گونه افراد عموماً باید زیر نظر یک معمار ثبت نام شده در نظام معماری کار کنند.)برای آگاهی از جزئیات بیشتر، به سایر مقالات مندرج در بخش معماری مربوط به تحصیل دانشجویان ایرانی در ایالات متحده (EducationUSA Iran ) مراجعه کنید.

مهندسی عمران. تحصیل در رشته مهندسی عمران و تحصیل در رشته معماری وجوه اشتراک زیادی دارند، اما هریک به جنبه های مختلفی از طراحی ساختمان می پردازند. محور اصلی برنامه های مهندسی عمران تأکید بر زیر بنای ساختمان و نیروهای فیزیکی است که باید در طراحی، ساخت و نگهداری از ساختمان مد نظر قرار گیرد. رشته معماری هم شامل مطالعه چنین مفاهیم مهندسی است اما بیشتر روی مفاهیم تجسمی مانند فضا، شکل، مقیاس، و قرار گرفتن در معرض مجموعه ای از سبک ها و طرح های معماری تأکید می کند. دو رشته مذکور غالباً به طور مشترک عمل می کنند و می توانند به مشاغلی مشابه منتهی شوند. اطلاعات مربوط به تحصیلات مهندسی را هم می توان در این سایت یافت.

راه و ساختمان. مدارک این رشته می تواند مبتنی بر معماری، مهندسی، یا واحدهای دانشگاهی مجزا در زمینه ساخت و ساز باشد. تحصیل در این رشته غالباً شامل مدیریت پروژه، تجارت و امور مالی؛ طراحی سایت؛ طراحی؛ روش ها/مصالح ساخت و ساز؛ روابط کاری؛ تحلیل ارزش ها؛ تخمین هزینه؛ برنامه ریزی؛ مدیریت و اجرای قرارداد؛ حسابداری؛ استانداردهای ساختمان؛ رویه های بازرسی؛ علوم مهندسی و معماری؛ ریاضیات؛ آمار؛ و فن آوری اطلاعات است. «انجمن تحصیلات مرتبط با ساخت و ساز آمریکا» برنامه های مقطع کارشناسی این رشته را تأیید می کند.

طراحی زیست محیطی. یک حیطه تحصیلی چند رشته ای، که می تواند شامل رشته هایی چون معماری، طراحی داخلی، طراحی محصول، طراحی چشم انداز، طراحی گرافیک، فیلم، تئاتر، و/یا گرافیک های کامپیوتری باشد.

مدیریت امکانات. مدیریت امکانات که ترکیبی از عناصری چون مدیریت تجارت، معماری، مهندسی، و علوم رفتاری است شامل عملیات روز به روز بنای فیزیکی ساختمان، رفع نواقص، شناسایی مشکلات بالقوه، و برنامه ریزی برای تغییرات است. اهداف این رشته عبارتند از مدیریت فضا، کنترل هزینه، و افزایش بهره وری محیط کار. تعداد معدودی برنامه تحصیلی وجود دارد که محور آنها به طور اخص طراحی امکانات است؛ رشته های مرتبط عبارتند از مدیریت ساخت و ساز و مدیریت/توسعه املاک و مستغلات. «انجمن بین المللی مدیریت امکانات» می تواند فهرست برنامه های دانشگاهی، مدارک حرفه ای و سایر منابع را ارائه دهد.

حفاظت تاریخی. متخصصین رشته حفاظت تاریخی از مجموعه وسیعی از فنون و راهبردها برای ترویج نوسازی و استفاده مجدد از بناها و محلات تاریخی بهره می گیرند. آموزش های مربوط به این رشته ممکن است در گروه های معماری، هنر، تاریخ، تاریخ معماری، یا گروه های مستقل حفاظت تاریخی ارائه گردد.

طراحی داخلی. محور این رشته ساخت اجزا و عناصر در یک فضا (از تجهیز و مبله کردن ساختمان گرفته تا محل قرار گرفتن پنجره ها و دیوارها) است به گونه ای که به نحو احسن برای کاربران مفید و کاربردی باشد.بیش از 100 برنامه در ایالات متحده و کانادا مورد تأیید «انجمن طراحی داخلی» است.

معماری چشم انداز. طراحی محیط های بیرونی. برنامه های دانشگاهی مرتبط با این رشته در دانشگاه های معماری، کشاورزی، علوم زیست محیطی، یا جنگلداری ارائه می شود. حیطه های تحصیلی عبارتند از طراحی چشم انداز، اکولوژی چشم انداز، علوم خاک و نباتات، زمین شناسی، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، و علوم زیست محیطی. تأییدیه حرفه ای توسط «انجمن معماری چشم انداز آمریکا» اعطاء می شود.

برنامه ریزی. این رشته برنامه ریزی شهری و منطقه ای، طراحی شهرها، و غیره نیز نامیده می شود. و شامل تحصیل در زمینه معماری، اقتصاد، توسعه، سیاست های کلی، استفاده از زمین، و توسعه اجتماعی است. متخصصین برنامه ریزی می توانند در شرکت های معماری و مهندسی، در سازمان های دولتی، یا بعضاً در شرکت های مشاوره ای مستقل استخدام شوند. مسئولیت های متخصصین این رشته بسیار متنوع است، از ارزیابی تأثیرات زیست محیطی گرفته تا تحلیل کد منطقه بندی. «هیئت تأیید برنامه ریزی» اولین برنامه های دارای مدرک حرفه ای این رشته را تأیید می کند.

املاک و مستغلات. فروش، مدیریت، و تحلیل زمین و املاک. مجموعه وسیعی از رشته ها موجود است، اما اکثر برنامه های تحصیلی شدیداً روی ویژگی های بازار املاک و مستغلات تأکید می کند. متخصص توسعه املاک و مستغلات مهارت ها و مسئولیت هایی مشابه مهارت ها و مسئولیت های مدیر ساخت و ساز دارد و بسیاری از متخصصین توسعه سوابقی در آن رشته دارند.

طراحی با دوام. از به کار گیری اصول توسعه با دوام —رشد اقتصادی موفق که شامل تأکید بر نیازهای نسل های آینده و فقرا و نیز آگاهی از محدوده های زیست محیطی است —گرفته تا ایجاد کالاهای مصرفی، ساختمان ها، جوامع، و سایر محصولات ساخت بشر را شامل می گردد. «وب سایت رهبران دانشگاه برای آینده ای با دوام» فهرستی از برنامه های تحصیلی را ارائه می دهد که محور آنها توسعه با دوام است.

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
شنبه 02 دی 1391 - 12:07
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh / maybody /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
شاخه های مختلف رشته معماری
آشنایی با گرایش مهندسی معماری

رسالت  اصلی رشته معماریةطراحی ساختمانهای مفید،زیبا واصیل وسازماندهی به محیط مصنوع و شکل دهی به فضای زندگی انسان،در توازن با طبیعت ومتناسب با ارزش ها وشرایط فرهنگی واجتماعی واقتصادی جامعه است.

معماری ضمن اینکه یک رشته فنی مهندسی است،درعین حال تخصصی مرتبط با شرایط یک جامعه  میباشد.به همین جهت آموزش رشته معماری به  عنوان یک تخصص چند گرایشی،شامل مباحث فنی مهندسی است که برخلاقیت ،ذوق هنری وبنیان های زیبا شناسی ومهارت های حرفه ای تکیه داردونیزازمباحث علوم اجتماعی،اقتصادی،وروانشناسی بهره میگیرد.

دراین راستا دانشجویان این گرایش فرامیگیرند مسائل مطرح درحوزه معماری را به درستی تحلیل و ارزیابی کرده وسپس اطلاعات مورد نیاز راجمع اوری،پالایش وسازمان داده وآنهارا درطراحی ساختمان ها وفضاهای دلنشین وزیبا عملکردی بکارببرند.به گونه ای که باعث بهبود روزافزون زندگی جامعه وکیفیت محیط گردند.

فارق التحصیلان گرایش مهندسی معماری میتوانند درحیطه های زیر فعالیت داشته باشند:

1-فعالیت به عنوان مهندس مشاورمعماری درجهت طراحی بناها

2-همکاری با گروهه مهندسان مشاورمعماری جهت طراحی وتوسعه طرحها

3-نظارت عمومی وعالی برصحت انجام کار درعملیات اجرای ساختمان

4-مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه های گسترده در زمینه گرایش تخصصی

5- و...



امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






شنبه 02 دی 1391 - 17:27
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody / elham20 / memari /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
شاخه های مختلف رشته معماری
معماری منظر (محوطه‌سازی) تلفیقی از علوم مهندسی شهرسازی و مهندسی معماری است که به طراحی و فضاسازی در محیط باز می‌پردازد. معماری منظر می‌تواند مربوط به یک بنا، بوستان و غیره باشد.

معماری منظر همان طراحی شهری ولی در سطح پایین است. معماری منظر در مورد انسان و نحوهٔ آرامش آن بحث می‌کند؛ یعنی هرچه‌قدر معماری منظر ما بهتر باشد، منظر ما در همهٔ زمینه‌ها -چه در زمینهٔ فرهنگی و چه در زمینهٔ اجتماعی- پیشرفت خواهد کرد.[۱]


"در تعاريف کنونی معماري منظر به خصوص به عنوان هنر ايجاد ارتباط ميان انسان و طبيعت بيش ازهر چيز به خلق و آماده‌سازي زمینه های درک زيبايي در محيط انساني و به عبارت ديگر به بخش وسيعي از محيط طبيعي و باز توجه مي شود. لذا اين دانش و حرفه با هنرمندي زمینه ساز طراحي و پردازش زمين و به ویژه نمایش خوانا و پایدار جلوه های بصري در فضاهاي باز است، بعلاوه نقش بسيار مهمي را نیز درمديريت به تعادل رسانيدنمجموعه عوامل و عناصر طبيعي و مصنوع در جوامع زیستی ایفا می کند. مجموعه فعالیت هایی که در مقیاس های متفاوت و با هدف خلق مكان هایي لذت بخش، فضاهايي تماشائي و احساس برانگيز صورت می پذیرد.

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
شنبه 02 دی 1391 - 20:46
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
شاخه های مختلف رشته معماری
گـــــــــرایش مطالعات  معماری ایران

دروه کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران به بازنگری وتعمق درپیشینه تاریخی معماری ،شهرو شهرنشینی ایران و بسط وتعمیق دانش موجود دراین زمینه میپردازد.بدیهی است درتوضیح وتبیین مشخصات معماری و شهر به عنوان فضای زیست ایرانی در دوره های مختلف علاوه بر پرداخت به سکونت گاها و بناها به شئونات دیگر زندگی انسان همانند فرهنگ ،هنر،تاریخ،و..پرداخته میشود.

هدف ازبرگزاری دوره کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران تربیت پژوهشگر تاریخ معماری،بسط وگسترش دانش درزمینه تاریخ پرافتخار معماری ایران است.

فارغ التحصیلان این دوره میتوانند:

 به عنوان پژوهشگرتاریخ معماری وشهرسازی ایران درمراکزپژوهشی مرتبط اعم از دانشگاها ومراکز تحقیقاتی،سازمان میراث فرهنگی،گروهای باستان شناسی اشتغال داشته باشند.

مدرس تاریخ معماری و شهرسازی دردانشگاها به امر تدریس بپردازند.

ویا به عنوان مشاور درگروهای علمی ،طراحی معماری وشهرسازی به اشتغال  بپردازند.



امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






یکشنبه 03 دی 1391 - 16:26
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
شاخه های مختلف رشته معماری
آشنایی با گرایش مهندسی معماری اسلامی

دوره کارشناسی ارشدمهندسی معماری اسلامی,رسالت کشف حقایق تاریخی,تمدن و سرذایت فرهنگی ایران در دوره ÷س از اسلام و تربیت معماران آشنا به این مبا حث جهت ایجاد طراحی,آشنا به معماری ایران و شناخت مفاهیم علمی ومعماری اسلامی تدوین شده است.دراین دوره دانش معماران در زمینه معماری اسلامی بسط و تعمیق داده می شود تا فارق التحصیلان این گرایش به عنوان پژوهشگر معماری اسلامی ,طراح درپروه های فرهنگی,همکاری با مهندسین مشاور معمار,مدرس تاریخ معماری اسلامیودر سایر زمینه های مختلف معماری اسلامی حضور داشته باشند.


امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






دوشنبه 18 دی 1391 - 17:00
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
شاخه های مختلف رشته معماری
گرایش معماری داخلی

اگر معماری  راحت سازی فضای زیستی انسان ها است,معماری داخلی اخص این موضوع است.اگر کلیت یک بنا را یک اثر

معماری بنامیم ,انتظام  هنری پوسته های درون کالبدی آن بنا به مراتب سهم بیشتری از انتظام پوسته آن بنا دارد.ازهمین رو

اگر مبانی ا رزشی معماری یا انتظام عملکردی را بیشتراز دیگرشقوق فعلی گروه معماران درجهان بدانیم به نظرمیرسد که

ریشه های انتظامی عملکردشکل پذیری را باید از معماری داخلی جهت رسیدن  به فرم مهای عملکردی دانست.

هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصص  وآشنا به مبانی علمی معماری داخلی است.

این علم خصیصه های عملکردی وتاثیر ابزار برانسان است که فارق التحصیلان ان رابطه نظم وعملکرد آن درطبیعت و حیات

انسانی وانتظام هنری پوسته های درون زیست کالبدی بناها را به صورت علمی در طراحی اجرا میکنند.

فارق التحصیلان رشته معماری داخلی

درطراحی پوسته های درون زیست فضاهای مردمی ازجمله فروشگاه ها,هتل ها,منازل,بیمارستان,فرودگاه,مسجد,و...

وحتی بناها با سازه های سبک,پارک ها,نمایشگاه ها,یادبودها,و...

وبا دید نظم و صرفه جویی در فضا با دید اقتصادی به طراحی خواهند پرداخت.



امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






یکشنبه 24 دی 1391 - 16:26
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
معرفی شاخه های رشته معماری
معرفی رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی

مطالعه، حفاظت، مرمت و احیای بناها، مجموعه ها، محوطه ها و بافت های تاریخی عرصه های مسکونی کشور، امری ضروری است.

معماران و مهندسین که این امر بسیار فنی، فرهنگی و هنری را به عهده دارند باید علاوه بر اشراف و تسلط لازم بر ابعاد تخصصی و مفاهیم امروزی حرفه ی خود، نظری هوشیارانه و عالمانه به گذشته داشته باشند. فارغ التحصیلان مرمت و احیای بناهای تاریخی درواقع مهندسین معماری امروزین هستند که فرا گرفته اند چگونه "امروز" را با بهره گیری از تجربیات "گذشته" برای "آینده" بسازند. افرادی که می توانند پلی بین معماری گذشته و آینده ایجاد کنند. این دسته از متخصصان تاریخ را خوب می شناسند و می توانند آثار تاریخی را تجزیه و تحلیل کرده و بخوانند و مفاهیم وارزش های آن را استخراج و هوشیارانه به کار گیرند و با بیانی امروزی به جامعه معرفی نمایند. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مرمت و احیای بناهای تاریخی قادر خواهند بود به یاری اطلاعات و دانش عمومی، نظری و تحقیقاتی و تجربه عملی در مرمت و احیای هزاران بنای تاریخی که در اختیار واحدهای دولتی از قبیل سازمان میراث فرهنگی کشور است، نقش مؤثری داشته باشند.همچنین می توانند در برنامه ریزی برای مرمت بناهای تاریخی کشور و تعیین اولویت های ضروری با هماهنگی مسؤولین و دستگاه های مربوط مشارکت کرده و برحسب ضرورت در مورد کارهای اجرایی مرمت نیز سهیم باشند.

درس های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه:

انسان، طبیعت،معماری، هندسه (پرسپکتیو)، ریاضیات، ترکیب، کارگاه عکاسی پایه، نقشه برداری.
دروس اصلی:
ایستایی، شناخت مواد و مصالح، عناصر و جزئیات ساختمان، طراحی معماری، آشنایی با هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با بافت ها و محوطه های دوره اسلامی ایران، آشنایی با هنر و تمدن فرهنگ های همجوار، مدیریت امور ساختمان (تشکیلات دفتری و کارگاهی) کامپیوتر و معماری، آشنایی با معماری جهان، تنظیم شرایط محیطی، آسیب شناسی، آشنایی با باستان شناسی، آشنایی با مرمت تزئینات وابسته به معماری .

دروس تخصصی:

مبانی نظری مرمت و احیای ابنیه و بافت ها، مطالعه و شناخت بناهای تاریخی ایران پیش از اسلام، مطالعه و شناخت بناهای تاریخی ایران اسلامی، قوانین و تشکیلات مرمت، شناخت سازه های سنتی بناهای تاریخی، طرح مرمت و احیای بنا، طرح مرمت و احیای بافت های تاریخی، طرح مرمت و احیای محوطه های باستان شناسی، کارآموزی حفاظت و مرمت، فتوگرامتری، پروژه نهایی.


امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 26 دی 1391 - 18:41
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
معرفی شاخه های رشته معماری
گرایش معماری
دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد معماری  به صورت حرفه‌اي نحوه‌ي برخورد و كاربرد مباني نظري و نحوه استفاده و طراحي بر اساس مباني نظري و فلسفه را در پروژه‌هاي مختلف تجربه مي‌كنند. لذا از فارغ‌التحصيلان اين مقطع انتظار مي‌رود تا مباني نظري آموخته شده را به خوبي در طرح های خود به مرحله اجرا بگذارند.
آینده شغلی:
•· فعاليت به عنوان مهندس مشاور معماري در جهت طراحي بناها
•· همكاري با گروه مهندسان مشاور معماري جهت طراحي و توسعه طرحها
•· نظارت عمومي و عالي بر صحت انجام كار در عمليات اجراي ساختمان
•· مديريت و هماهنگي اجرايي پروژه‌هاي گسترده
•ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در ایران یا خارج از کشور
•تدریس در دانشگاه
 
گرایش معماری منظر
هنر برنامه ريزي، طراحي، مديريت، نگهداري، احياگري زمين و طراحي دست ساخته هاي بشري را می توان معماری منظر نامید. طراحی فضاهای بیرونی با توجه به شرایط زیستی زمین و هویت فضا. از تلفيق و آميزش علوم مختلف پديد آمد مانند معماری، جامعه شناسی ،کشاورزی، باغبانی و طراحی شهری البته جنبه ی هنری منظر بر جنبه های دیگر آن غالب است.هدف این رشته طراحي و توجه به فضاهاي محيطي و بيروني افراد و هويت بخشي و زيبا سازي محيط زندگی انسان است
 
 
•زمینه های شغلی در معماری منظر
•معماري و طراحي سايت ها
• توسعه حوزه هاي مسکوني
• اصلاح و احياء محيط زيست
• برنامه ريزي و طراحي شهري
• طراحي پارک ها و مراکز تفريحي
• طراحي منطقه اي و نگهداري از سايت هاي تاريخي
 
گرایش معماری داخلی 
دروس این رشته با دروس طراحی صنعتی مرتبط است.
 دروس اغلب کارگاهی و عملی هستند در کارگاه های مصالح و ساخت آشنايي بيشتري با تكنيك ها وروش ساخت درمقياس خرد، تجهيزات، تأسيسات درفضاهاي داخلي، كيفيت وكارايي مصالح پیدا می کنند.طرح مباحث نظري مرتبط مثل بافت، رنگ، نور، صوت، مقياس وتناسب، تركيب بندي وچيدمان، تربيت افراد كارآمد جهت حضور در فعاليتهاي حرفه اي منظور نظر مي باشد.اين دوره آموزشي تنها به چيدمان ويا تزئين فضاهاي داخلي نپرداخته بلكه سعي در آموزش وجوه حرفه معماري با تمركز بيشتر بر فضاهاي داخلي دارد. دانشجويان اين دوره آموزشي علاوه بركسب مهارتهاي عمومي معماري، و... خواهند يافت.
زمینه های شغلی
با ديد انتظام فضا، صرفه‌جويي در فضا و در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی
طراحي پوسته‌هاي درونی فضاهاي مردمي از جمله فروشگاه‌ها، هتلها،،بيمارستان، فرودگاه، مسجد
طراحي پوسته‌هاي درونی فضاهاي خصوصی مانند منازل مسکونی
طراحی بناهاي با سازه سبك درپارك‌ها، نمايشگاه‌ها، يادبودها ومراکز تجاری...
طراحی صحنه در سینما و تئاتر
 
 
گرایش معماری اسلامی
دوره كارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي، رسالت كشف حقايق تاريخي، تمدن و سرايت فرهنگي ايران در دوران پس از اسلام و تربيت معماران آشنا به اين مباحث جهت ايجاد طراحي، آشنا به معماري ايران و شناخت مفاهيم علمي معماري اسلامي تدوين شده است.در اين دوره دانش معماران در زمينه معماري اسلامي بسط و تعميق داده مي‌شود تافارغ‌التحصيلان اين گرايش به عنوان پژوهشگر معماري اسلامي، طراح در پروژه‌هاي فرهنگي، همكاري با مهندسين مشاور معماري، مدرس تاريخ معماري اسلامي و در ساير زمينه‌هاي مختلف معماري اسلامي حضور داشته باشند.
 
زمینه های شغلی
از این رو امروزه بیش از هر زمان دیگری تربیت متخصصانی برای شناسایی معماری گذشته ایران ارزش های کیفی نهفته در آن وتاریخ هزاران ساله اش برای پاسخ گوییبه نیازهای مبرم و جدی امروز ضروری است .فارغ التحصیلان این دوره می توانند به عنوان پروهشگر تاریخ معماری و شهر سازی ایران در مراکز پروهشی مرتبط اعم از دانشگاه ها و مراکز علمی یا به عنوان مشاوردر گروه های علمی طراحی و معماری وششهر سازی بکار اشتغال ورزند.
 
 
گرایش بازسازی پس از سانحه
دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) بازسازی، دوره ای از تحصیلات تکمیلی است که مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی و پژوهشی را در بر می گیرد. دانشجویان کارشناسی ارشد ضمن شناخت علمی مفاهیم و آشنایی با ادبیات بلایا و علل وقوع سوانح طبیعی و حوادث انسان ساز، با مقوله بحران در سه مقطع پیش از وقوع، هنگام سانحه و پس از آن آشنا شده و به مقولات اساسی بازسازی می پردازند. تأکید اصلی دوره بر موضوع تحول و دکرگونی مجتمع های زیستی به عنوان مفهومی پویا بوده که مجموعه ای از فرآیند فعالیت های جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصادی، فنی، ساختمانی و زیست محیطی را شامل می گردد. تأمین سرپناه پس از سانحه، چه در زمان امداد اولیه و تحت عنوان اسکان اضطراری چه در قالب دوران سامان دهی و با نام اسکان موقت و چه در هنگام بازسازی و اسکان دائم
 زمینه های شغلی
•شناخت مقولات بازسازی
• کسب مهارت لازم در زمینه بازسازی سکونتگاههای شهری و روستایی
•برنامه ریزی، مدیریت، طراحی و ارزیابی
•افراد مزبور به مثابه مدیران و هماهنگ کنندگان تربیت شده قادرند براساس روش های علمی، کارشناسان رشته های موردنیاز را گردهم آورده و با تقسیم وظایف در هنگام وضعیت اضطرار و با برنامه زمان بندی مشخص به امور سامان دهی و بازسازی بپردارند.
•بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عهده دار انجام امور بازسازی در کشور است که مراحل اسکان موقت و دائم را نظارت و اجرا می نماید.
 
 
گرایش مطالعات معماری 
دوره کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران به بازنگری وتعمق در پیشینه تاریخی معماری و شهرسازی ایران و بسط و تعمیق دانش موجود در این زمینه میپردازد در این دوره علاوه بر پرداختن به سکونتگاه هاوبناها به شئونات دیگر زندگی انسان همانند اعتقادات وفرهنگ و تاریخ و علوم مختلف پرداخته میشود هدف این دوره تربیت افراد متخصص به عنوان محقق تاریخ معماری و بسط وگسترش دانش معماری ایران از طریق انجام کارهای پروهشی در این حوزه میباشد
زمینه های شغلی
پژوهشگر تاریخ معماری و شهر سازی ایران
درمراکز پژوهشی مرتبط اعم از دانشگاه ها و مراکز علمی
مشاوردر گروه های علمی طراحی و معماری وشهر سازی
 

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
چهارشنبه 27 دی 1391 - 13:40
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
معرفی شاخه های رشته معماری
[font=Tahoma, Helvetica, sans-serif]معرفی و توصیف کلیات گرایش بازسازی پس از سانحه :
افراد فارغ التحصیل این رشته بصورت اجرائی، عملیاتی و پژوهشی قادر خواهند بود که هنگام سانحه در فرآیند ساماندهی و بازسازی شرکت نمایند. افراد مذکور می توانند به تبیین رابطه منطقی میان قبل و پس از سانحه در گردونه امداد تا توسعه پرداخته و به دنبال برقراری مجدد تعادل محیط مصنوع و توسعه آن، از طریق بکارگیری و تفکیک مراحل سه گانه پس از سانحه باشند. مخاطبین اصلی این دوره فارغ التحصیلان کارشناسی مهندسی معماری و عمران می باشند. همچنین فارغ التحصیلان کارشناسی شهرسازی، جامعه شناسی، جغرافیا، علوم زمین و مدیریت امداد و نجات و مدیریت امداد سوانح نیز در صورت احراز شرایط قادر به شرکت در این دوره خواهند بود.
دانشجویانی که این گرایش کلیدی را بر می گزینند با مقوله های مهم تامین سر پناه پیش از وقوع سانحه، حین وقوع و پس از ان سروکار دارند و با مباحثی چون مقاوم سازی بناها و مقولات بازسازی دست و پنجه نرم می کنند. فارغ التحصیلان در این گرایش میتوانند در حیطه های زیر فعالیت کنند:
بازسازی سکونت گاههای شهری و روستایی.
برنامه ریزی ، مدیریت ، طراحی و ارزیابی در تیم های اجرایی در هنگام سوانح.
کارشناس پژوهش در شرکت¬های مشاور و مراکز تحقیقاتی.
کارشناس سازمان مسکن و نوسازی و شهرداری ها .
به عنوان مدرس درزمینه تخصصی این گرایش در سطوح آموزش عالی.
بازسازي پس ازسانحه
-روزانه 89 دانشگاه شهيد بهشتي 10
-روزانه 90 دانشگاه شهيد بهشتي 14



امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
چهارشنبه 27 دی 1391 - 13:42
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
معرفی شاخه های رشته معماری
آشنایی با گرایش مدیریت  پروژه وساخت

حدود 50 سال از پیدایش ، تکوین و کاربرد سیستم های مدون و منظم برنامه ریزی وکنترل پروژه وهمچنین مدیریت پروژه می گذرد و کار توسعه، تکمیل و بهره برداری از این سیستم ها و روش ها همچنان ادامه دارد.هدف مهم و کار اصلی سیستم های برنامه ریزی و کنترل(نظارت) پروژه ، دستیابی به هدفهای برنامه ، طرح پروژه ازراه بهینه نمودن مدت زمان، هزینه ی اجرا و کیفیت نتایج پیش بینی شده یا مورد انتظار آنهاست. بدین جهت ، ابزاری موثر و کارامد برای مدیریت برنامه ، طرح و پروژه می باشد. طرح ها و پروژه ها در هر کشوری، همچون چرخ هایی برای تحرک ماشین رشد و توسعه ی اقتصادی - اجتماعی به شمار می آیند. شناخت یکایک منابع کشور و اولویت آنها نسبت به یکدیگر و استفاده بهینه از آنها ، موجب دستیابی کامل به هدف ها وآرمان های تعیین شده ، تسریع حرکت فرایند توسعه و سلامتی ساخت و روان نظام اقتصادی یک کشور خواهد شد.

از این رو، کشورهایی که در فرایند پر شتاب تحول نظام اقتصادی-اجتماعی ،به این حقایق و آگاهی ها دست یافته اند ، نه تنها زمان بلکه سایر منابع(نیروی انسانی ، تجهیزات ، ماشین آلات ، مواد اولیه و مصالح ، پول ، سرمایه و طبیعت ) نیز برای آنها بسیار مهم تلقی می شود و برای حفظ موقعیت اقتصادی و ارتقا و بهبود آن به تهیه و توسعه روش ها و سیستم های بهینه سازی منابع ، و از همه مهمتر بهره برداری از آنها ، نیازی حیاتی دارند.

در ایران در 20 سال اخیر ، در زمینه معرفی و گسترش مبانی و مفاهیم مدیریت ، وتا حدودی مدیریت پروژه و سیستم های برنامه ریزی و کنترل پروژه ، تلاش های ارزنده ای انجام شده است.

مدیریت پروژه قبلاً به صورت یکی از فیلد های رشته ی صنایع بود و به این صورت بود که فارغ التحصیلان رشته ی صنایع(تولید صنعتی) به عنوان مدیر پروژه در بخش صنعتی مشغول به کار می شدند . با سیستماتیک شدن مقوله ی ساخت وساز به برنامه ریزی و مدیریت در این زمینه احساس نیاز بیشتری می شد. و در پاره ای موارد مهندسین صنایع که دانش کافی در مقوله ی ساخت نداشتند به عنوان مدیران پروژه های ساختمانی مطرح می شدند. اما حدود 6 سال است که رشته ی مدیریت پروژه و ساخت به صورت کاملاً تخصصی برای فارغ التحصیلان (دوره ی لیسانس ) رشته ی معماری و عمران آموزش داده می شود.

مديريت پروژه به كارگيري دانش، مهارتها، ابزار و تكنيكهاي لازم در اداره جريان اجراي فعاليتها، به منظور رفع نيازها و انتظارات متوليان از اجراي پروژه است. مديريت پروژه در اجراي اين مهم از دو بازوي قدرتمند برنامه ريزي و كنترل پروژه بهره مي گيرد.

كنترل پروژه فرآيندي است در جهت حفظ مسير پروژه براي دستيابي به يك تعادل اقتصادي موجه بين سه عامل هزينه، زمان و كيفيت در حين اجراي پروژه، كه از ابزار و تكنيك هاي خاص خود در انجام اين مهم كمك مي گيرد. در واقع كنترل اجراي دقيق و كامل برنامه تدوين شده براي پروژه است، به طوري كه هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخيص با تشخيص علل و طرح اقتصادي ترين فعاليتها، پروژه را به نزديكترين حالت ممكن در مسير اوليه و اصلي خود باز گرداند.

لازم به ذکر است که این رشته زیر گروه رشته ی معماری (گروه هنر) با کد 1361 در دفترچه آزمون سراسری وجزء رشته های شناور یا ستاره دار می باشد که با مدرک لیسانس هر رشته می توان این گرایش را به عنوان رشته ی دوم انتخاب نمود. اما گرایشی کاملاًتخصصی از رشته ی عمران به نام « مدیریت ساخت» وجود دارد که سر فصل دروس امتحانی متفاوت از گرایش مدیریت پروژه و ساخت دارد و تا حدی نیز زمینه ی کاری کاملاً کارگاهی دارد.


سیلابس درسی کارشناسی ارشد:

1.آموزش مدیریت پروژه:

الف-نظریه های مدیریت پروژه

1-الف -خواندنی های تکلیفی

2-الف-آموزش نظری(جلسات تکلیفی)

3-الف-آموزش عملی (پروژه های تکلیفی)

ب-روش های مدیریت پروژه 1

ج--روش های مدیریت پروژه2

د-پروژه های موردی مدیریت1

ه- پروژه های موردی مدیریت2

2-آموزش تکنولوژی ساختمان:

الف-علوم ساختمانی

ب-سیستم های تاسیسات ساختمان

ج-فنون ساخت پیشرفته

3-آموزش روش های استفاده از کامپیوتر در مدیریت:

الف-ریاضیات

ب-برنامه نویسی و کاربرد کامپیوتر

ج-کامپیوتر در مدیریت پروژه



توانایی دانش آموختگان:

دانش آموختگان اين رشته بر اساس توانايي هايي كه در روند آموزش كسب مي كنند مي تواننددر زمينه هاي زير ايفاي نقش كنند:

راهبري و سرپرستي دفاتر مشاوره معماري، نظارت عمومي و عالي بر صحت انجام كار در عمليات اجرايي ساختماني ، مديريت و هماهنگي اجرائي پروژه هاي معماري (تا حد بناهاي متوسط) ، همكاري با متخصصين در امور مربوط به برنامه ريزي مجتمع ها درمقياس هاي متفاوت

دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش آن ها در این رشته:

در حال حاضر دانشگاه تهران(5نفر روزانه و 2نفر شبانه)، دانشگاه تربیت مدرس (7نفر روزانه)و دانشگاه شهید بهشتی(16نفر روزانه) در این رشته اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.

نکات پایانی:

این رشته 2گرایش دیگر تکنولوژی معماری و انرژی معماری نیز دارد. که تنها دانشگاه تهران از طریق آزمون سراسری اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این دو گرایش می کند. ضرایب دروس در آزمون نیز به این شرح است:

تكنولوژي معماري:

1.زبان‌ عمومي وتخصصي(با ضریب2)

‌2.ايستايي و فن ساختمان (با ضریب3)

3.مديريت‌كارگاهي(با ضریب0)

4.موادومصالح(با ضریب0)

5.سيستمهاي ساختماني در معماري(با ضریب4)

6.طراحي فني واجزاء ساختمان(با ضریب3)

7.تنظيم شرايط محيطي وتاسيسات ساختمان(با ضریب0)

انرژي معماري:

1.زبان‌ عمومي وتخصصي(با ضریب2)

‌2.ايستايي و فن ساختمان(با ضریب3)

3.مديريت‌كارگاهي(با ضریب0)

4.موادومصالح(با ضریب0)

5.سيستمهاي ساختماني در معماري(با ضریب0)

6.طراحي فني واجزاء ساختمان(با ضریب3)

7.تنظيم شرايط محيطي وتاسيسات ساختمان(با ضریب4)



امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






شنبه 07 بهمن 1391 - 17:20
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
معرفی شاخه های رشته معماری
صدیقه جون من الان ترم 3 کاردانی معماریم.....سال 92 کنکور کارشناسی دارم....میشه بگی چه گرایشایی میتونم برم؟؟؟ممنونم

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
شنبه 07 بهمن 1391 - 20:11
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
معرفی شاخه های رشته معماری
عزیزم این گرایشایی که توضیحشو دادیم و قراره بدیم مربوط به کارشناسی ارشد ودکترا میشه.تا اونجایی که من میدونم تو دفترچه گرایشارو مشخص میکنن.
منم مث تو کاردانی معماری دارم البته تموم کردم والان کارشناسی معماری قراره بخونم
که رشتم  تو کارشناسی مهندسی فناوری معماری (مهندسی تکنولوژی معماری قراره باشه) البته الان این عنوان تغییر کرده به علمی کاربردی معماری



امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 19:44
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
معرفی شاخه های رشته معماری
مرسی.....

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
پنجشنبه 12 بهمن 1391 - 01:22
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
معرفی شاخه های رشته معماری
معرفی رشته طراحی شهری در مقطع کارشناسی ارشد

تعاریف ارائه شده در مورد طراحی شهری بسیار متکثر و بر اساس دیدگاه افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. از زمانی که مربوط به دوران جنینی طراحی شهری می‌شود، تا زمانی که با پشت سر گذاشتن زمان به بلوغی نسبی رسیده است، تعاریف متفاوتی ارائه شده است. که در نهایت طراحی شهری با تکامل یافتن در طول زمان و به دست آوردن تجارب فراوان به تعریفی نسبتاً جامع و مانع‌تری دست پیدا کرده است. طراحی شهری فعالیتی است میان رشته‌ای و گروهی، که توامان در برگیرنده فرآیند مسئله‌گشایی و راه‌حل‌هایی است که هدفشان سامان بخشی کالبدی عرصه عمومی شهر به نحوی است، که موجب ارتقای کیفیت عملکردی زیست محیط و تجربه زیباشناختی و مکان‌های شهری است.

* گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد گرایش ندارد.
وضعیت ادامه تحصیل در خارج از کشور
برای اقدام به منظور ادامه تحصیل در خارج از کشور متأسفانه اغلب باید به‌صورت شخصی اقدام شود. چرا که نه دانشگاه‌ها و نه مؤسسات خاص چندان برای بورسیه‌ی افراد برای تحصیل در خارج از کشور اقدام نمی‌کنند. گرفتن پذیرش برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اکثراً از طریق شخص صورت گرفته که حال هر کشوری شرایط خاص خود را پیش روی افراد قرار داده و با توجه به معیارهای خود گزینش می‌کند. از طرفی همان‌طور که ذکر شد برای ادامه تحصیل در خارج از کشور باید از مقاطع ابتدایی دانشگاه شروع به تحصیل کرد چرا که اغلب دانشگاه‌های خارج از کشور مدارک تحصیلی دانشگاه‌های ایران را چندان معتبر نمی‌دانند
وضعیت ادامه تحصیل در کشور
در کشور ما مقطع دکتری در رشته شهرسازی و طراحی شهری وجود دارد که اغلب نیز از گرایش‌های برنامه‌ریزی شوری و طراحی شهری گرفته می‌شود. مقطع شهرسازی در حال حاضر تنها در دانشگاه تهران و در برخی از سال‌ها مقطع طراحی شهری در دانشگاه شهید بهشتی تهران ارائه می‌شود.
شرایط پذیرفته شدن در این مقطع بسیار وابسته به زمینه و تجارب کاری و همچنین پیشینه‌ی تحقیقات پژوهشی فرد می‌باشد و صرفاً از طریق آزمون کتبی و یا عملی داوطلبین پذیرفته نخواهند شد.
علاوه بر داشتن امتیاز لازم در امتحان کتبی که از طرف دانشگاه مربوط گرفته می‌شود افراد در زمینه‌های زیر نیز سنجیده می‌شد و با تصمیم اعضار شورای مربوط که در هر دانشگاه نیز از اساتید مربوط به همان دانشگاه دست افراد انتخاب می‌شوند:
- داشتن پیشینه‌ی مناسب و مطلوب در زمینه‌ی فعالیت اجرائی که متناسب با رشته‌ی تحصیلی خود بوده باشد.
- داشتن پیشنه‌ی مناسب در زمینه‌ی ارائه پژوهش‌های علمی و یا مقالات علمی که به‌طور مکتوب و رسمی در مجلات معتبر به چاپ رسیده باشد.
- معدل کتبی بالا در مقطع قبلی
برخی نکات وسایل که از دید اعضای هیئت داوری در مورد داوطلب پرسش شد و در صورت ارائه پاسخ مناسب و مطلوب داوران به‌عنوان امتیازاتی برای انتخاب محسوب می‌شود.
شرایط و نتایج به‌دست آمده از پرسش و پاسخ در قسمت مصاحبه به‌قدری مهم و اثرگذار است که افرادی حتی با داشتن امتیاز ممتاز در امتحان کتبی و هم‌چنین معدل بسیار بالا در مقطع قبلی نتوانسته‌اند انتخاب شدند و در مصاحبه رد می‌شوند.
در نهایت پیش‌زمینه‌ای که افراد در زمینه‌ی کاری و علمی خود ارائه داده و به‌دست آورده‌اند بسیار در انتخاب آن‌ها مهم خواهد بود.
توانایی‌های لازم برای داوطلبان این رشته
رشته طراحی شهری به دلیل داشتن یک سری ویژگی‌های خاص در یادگیری و اجرا مستلزم توانایی‌هایی هرچند معمولی ولی لازم است که به صورت زیر توضیح داده می‌شود:
توانایی‌های جسمی:
 توانایی کامل برای حرکت، توانایی کامل برای نوشتن و ترسیم کردن با دست‌ها، توانایی کامل برای مشاهده و تشخیص اشیاء، بینیایی کامل و قدرت تشخیص رنگ‌ها به‌طور کامل، توانایی لازم برای تکلّم سلیس و روان و بدون مشکل و قدرت بیان مناسب در بازگویی مسایل.
توانایی‌های ذهنی و روحی:
قدرت محاسبه ریاضی، قدرت تجزیه و تحلیل مسایل و توانایی برقراری ارتباط معنایی بین موارد و موضوعات متنوع و در نهایت داشتن قدرت تحلیل قوی از مسایل، توانایی قصور و تجسم فضایی و سه‌بعدی از فضاها و احجام و قدرت به تصویر کشیدن آن‌ها.

چه کسانی برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام نکنند.
از آنجایی که این رشته، رشته‌ای مابین فن و هنر است و از هر دو بهر دارد و دارای ابعادی می‌باشد که متوجه خاص معین رشته است و مرتبط با هر دو موضوع هم تا حدودی می‌باشد بنابراین افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند در هر دو گرایش باید علاقه داشته و توانایی لازم را در خود احساس کنند به‌عنوان مثال افرادی ممکن است احساس کنند در مسایل فنی و محاسباتی توانایی دارند اما زمانی که مسایل به حیطه‌ی هنر و ادراک هنری وارد می‌شود علاقه‌ی چندانی برای پیشگیری نداشته و علاوه بر آن در این موضوع ضعف نیز دارند بنابراین توصیه می‌شود که افرادی که از پایه ریاضی برخوردار نیستند، افرادی که در خود توانایی لازم برای تجسم و ادراک سه‌بعدی احساس نکرده و هم‌چنین توانایی کافی برای به تصویر کشیدن مطالب و موضوعات ذهنی خود را ندارند و هم‌چنین به مباحث اجتماعی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و از این قبیل علاقه نداشته و بیشتر گرایش به مسایل فنی و محاسباتی دارند، این رشته را انتخاب نکنند.
* زمینه‌های اشتغال
رشته‌ی طراحی شهری در جهان رشته‌ی جوان و نوظهور است. این قضیه در ایران به مراتب بیشتر و پررنگ‌تر بوده و می‌توان گفت رشته‌ی نوپایی تلقی می‌شود که بدون اغراق شاید تنها در چند سال اخیر در ایران که متجاوز از تعداد انگشتان دست نمی‌شود به‌صورت خیلی موردی و محدود پروژه‌هایی که بتوان اطلاق پروژه‌های طراحی شهری به آن داد انجام شده است و البته روز به روز توجه مسئولیت و تلاش آن‌ها برای به انجام رساندن و تحقق بخشیدن به این قبیل پروژه‌ها در شهرهای ایران بیشتر شده است. از طرفی ایران کشوری است در حال توسعه که به مرور سعی در بازیابی و بازسازی بهتر فضاهای شهری خود در جهت ارتقا کیفیت زندگی شهری و جذب بهتر سرمایه‌ها از طرف دیگر دارد. بنابراین لزوم به کارگیری طرح‌های طراحی شهری در این زمینه نیز بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. در نهایت می‌توان اظهار کرد با توجه به شرایط و گرایش‌های اخیر مسئولین در این زمینه گرچه همچنان این رشته در مقام اجرا جایگاه واقعی خود را در کشور نیافته است اما، از نظر نیاز کشور به آن این رشته قابل توجه بوده و جزء رشته‌های مورد نیاز کشور می‌باشد. پروژه‌هایی که اخیراً اجرا شده و یا در دست تهیه است حاکی از آن است که در آینده می‌توان این امید را داشت که به دور طراحی شهری جایگاه خود را در عرصه‌ی عمل کرده و از آینده‌ی روشن برخوردار شود.
بازار کار در خارج از کشور
رشته‌ی طراحی شهری در زمینه‌ی اجرا و عمل در کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای توسعه‌یافته و غربی از جایگاه بسیار مناسب‌تری برخوردار بوده که زمینه‌ی شغلی مناسب فراهم می‌کند اما از آنجا که دانشگاه‌های خارج از کشور چندان تحصیل‌کردگان در ایران به رسمیت نمی‌شناسند بنابراین با داشتن مدارک تحصیلی کشور بدون تأیید و یا داشتن مدارک تأیید لازم از طرف آن‌ها چندان نمی‌توان به داشتن موقعیت شغلی و یا رده‌ی مناسبی در خارج از کشور امید داشت.
تخصص فارغ‌التحصیلان این رشته
فارغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر داشتن مهارت‌هایی که تخصص رشته پایه‌ی خود آنها است، می‌توانند در موارد زیر به‌طور خاص فعالیت کنند:
- ارائه طرح‌های بهسازی، نوسازی و بازسازی در مقیاس‌های کوچک (در حد یک بلوک شهری یا خیابان) تا مقیاس‌های بزرگ (در حد منطقه‌ی شهری)
- طرح‌های آماده‌سازی زمین
- پروژه‌های مرتبط به تهیه اسناد هدایت و چهارچوب طرحی شهری متناسب با مقیاس
- ارائه طرح‌های موردی در هر پروژه که مرتبط با طراحی فضای شهری می‌شود به‌عنوان مثال طرح مبلمان شهری یک خیابان یا میدان
- پروژه‌ها و طرح‌هایی که در جهت بهسازی و زیباسازی هم‌چنین بالا بردن کیفیت فضایی و عملکردی فضاهای شهری مانند میادین و خیابان‌ها، پارک‌ها و….. می‌شود.
- ارائه طرح ضابط و معیار برای ساخت برنامه و نماهای بدنه‌های شهری
- طراحی شهری شهرهای جدید
- طراحی شهری مجموعه‌های مسکونی
درچه مکان‌هایی مشغول به کار می‌شوند
برای مشغول قرار شدن در این رشته مانند هر رشته دیگر می‌توان به خورده‌کاری اجرائی و پژوهش و مدیریتی اشاره کرد. در بحث مدیریتی افراد می‌توانند در سازمان‌های شهرداری‌ها، وزارت مسکن و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای سازمان‌های زیباسازی استان و شهر سازمان‌ها و مؤسسات وابسته و یا زیرمجموعه‌ی آن‌ها مشغول به کار شده علاوه بر اینکه برخی اوقات برای انجام برخی پروژه‌ها نیز در مقام کارشناس می‌توانند عهده‌دار کارهای اجرائی نیز باشند ولی جایگاه واقعی انجام کارهای اجرائی اغلب در مهندسی مشاور شهرسازی و معماری انجام می‌شود.
در بخش پژوهشی نیز گستره‌ی وسیعی وجود دارد که اگر تدریس را جزء آن نیز حساب کنیم می‌توان به‌عنوان مثال انجام کارهای تحقیقاتی در مؤسسات تحقیقاتی و یا نوتن و تهیه مقالات و پژوهش‌های علمی را بیان کرد.



امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






چهارشنبه 22 خرداد 1392 - 18:23
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
معرفی شاخه های رشته معماری
مهندسی فناوری معماری- طراحی و نوسازی بافت های فرسوده

یک رشته تازه ای تو ایران هستش.برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد:
- چارت درسی
-تعداد واحد
- و...
میتونید فایل پی دی اف  زیر و که  حجم خیلی کمی داره رو دانلود کنید.(البته ناگفته نمونه که خودمنم الان مشغول تحصیل تو همین رشته هستم)


http://curriculums.uast.ac.ir/ksh.sa/ksh.sa.06.pdf

امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 07 آبان 1392 - 01:05
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
memari آفلاین



ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
معرفی شاخه های رشته معماری
ممنون محیا جونم عالی بود اگه نکته دیگه ای هست که لازمه اضافه کنی ماهم بیشتر آشنا بشیم ممنونم

امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

سه شنبه 19 آذر 1392 - 22:55
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از memari به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
معرفی شاخه های رشته معماری
چشم عزیزم تو اولین فرصت ....
البته یه پیشنهاد دارم اگه بخواین اطلاعات بیشتری بگیری اگه فایل 3صفحه ای بالارو دانلود کنی  بیشتر کمکت میکنه.

امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 19 آذر 1392 - 23:35
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
architect2014 آفلاین



ارسال‌ها : 1
عضویت: 24 /12 /1392


معماری یعنی همه چی !
نقل قول از 3digheh
چشم عزیزم تو اولین فرصت ....
البته یه پیشنهاد دارم اگه بخواین اطلاعات بیشتری بگیری اگه فایل 3صفحه ای بالارو دانلود کنی  بیشتر کمکت میکنه.

معماری چیزی نیست که ما بخایم براش تعیین رشته یا اونو شاخه بندی کنیم ! لازم نیست کسی که اونو درکش کرده حتما به دنبال مدرکش باشه چون بالاخره اگه کسی پول نداشته باشه براش سخت میشه !



فقط کافیه که معماری رو تو خونش جریان بده اون وقت لذت شو میفهمه!



معماری یعنی همه چیز در رفاه و .......... زندگی.......


شنبه 24 اسفند 1392 - 21:14
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
معرفی شاخه های رشته معماری
حرف شما کاملا محترمه ...
ولی بهتره اینجوری فکر کنیم که معماری از بس رشته گسترده ای هست که  به چند شاخه متنوع تقسیم شده... این تقسیم بندی  ربطی به پول و ... نداره ,هرکسی تو یه زمینه ای  استعداد و علاقه خاصی داره  مثلا یکی به طراحی  و نقشه کشی علاقه داره...یکی به طراحی داخلی ...یکی به.............
وقتی این تقسیم بندیا به وجود میاد هرکسی خیلی راحت میتونه راه حودشو پیدا کنه.در ضم اگه بخوایم بگیم  که وقتی یه رشته ای و انتخاب میکنیم  ومیخونیم به اینده شغلیش فکر نمیکنیم و فقط علاقه  و عشق به رشته مد نظرمونه بع نظر من اقرار کردیم! 
.
.
راسی ما یه بخش داریم با عنوان"معمــــــــاری چیستــــــ ؟ " خواسی یه سر بزن  این  حرفات که زدی مختص اون بخشه.

امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






شنبه 24 اسفند 1392 - 22:17
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
memari آفلاین



ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
شاخه های مختلف معماری
نقل قول از 3digheh
کارشناسی ارشد معماری به 4بخش تقسیم میشه که هرکدوم از این بخشا خودشون دارای گرایشهای مختلفی هستند به شرح زیر:

1-    مجموعه معماری:

      گرایش مهندسی معماری

      گرایش معماری منظر

      گرایش مطالعات معماری ایران

     گرایش  مهندسی معماری اسلامی

      گرایش معماری داخلی

     گرایش باز سازی پس از سانحه

 

2-مجموعه مدیریت پروژه وساخت:

گرایش مدیریت پروژه وساخت

 گرایش تکنولوژی معماری

 گرایش انرژی معماری

 

3-مجموعه شهر سازی

  گرایش طراحی  شهری

  گرایش برنامه ریزی ومنطقه ای
 

4-مجموعه مرمت


  گرایش مرمت و احیای بناها وبافت های تاریخی


ما هم تو این تایپیک به توضیح هرکدوم از این شاخه ها میذاریم.





+یعنی تا کارشناسی ارشد فراگیر ما از معماری بین همه مشترک و از ارشد به بعد تغییرش در تخصصی بودن دروس گرایش هاست؟







امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

پنجشنبه 14 فروردین 1393 - 22:01
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :